کسب و کار دایره ای یا خطی؟
چند سال پیش یکی از مربیهام نظری درباره نگاه مردم به عید و پایان سال مطرح کرد که برام جالب بود. میگفت "اغلب مردم هر سال را یک دایره میبینند که در شروع سال از نقطه ای روی محیط شروع کرده و در طول سال، کل محیط را طی میکنند و زمانی که پایان سال برسد دایره براشون تمام میشود و سراغ دایرۀ بعدی عمرشون میروند." این نگاه یعنی عمر آدمها از مجموعه ای دایره تشکیل شده که انگار هر کدوم از دایره ها نشانگر پایان یک مهلت هستند !
اغلب مردم هر سال را یک دایره میبینند که در شروع سال از نقطه ای روی محیط شروع کرده و در طول سال، کل محیط را طی میکنند و زمانی که پایان سال برسد دایره براشون تمام میشود و سراغ دایرۀ بعدی عمرشون میروند
نظر مربی این بود که زندگی دایره ای نیست، بلکه خطی و ادامه داره ! ما انتهای هر سال جوان نمیشیم و کیلومتر زندگیمون صفر نمیشه. . . این موضوع فکرمو درگیر کرد و هرسال نزدیک عید که میشد یادم میفتاد که آیا واقعاً دایره ای سازنده تر خواهد بود یا خطی . در موضوعات مختلفی این نگاه را تست کردم و اینجا میخوام در ارتباط با تبلیغات و فعالیت های یک شرکت تحلیلش کنم.
فضای جامعه و کسب و کار در ایران برای هممون واضح و قابل تعریفه. در طول سال دوره های خاصی داریم که برخی کسب و کارها در اون دوره فروش و عملکرد بهتری دارند. به عبارتی کسب و کارهای فصلی حساب میشوند. مثل آبمیوه ها و بستنیها که در تابستان بازار داغتری دارند و شکلات ها که سه ماه آخر سال فروش بیشتری دارند. اما در کل هرچه به پایان سال (و انتهای دایره) نزدیک میشویم تب و تاب بازار زیادتر شده و به نوعی رونق بیشتری را شاهدیم. و تعطیلات نوروز مثل اب یخی است که روی این بازار ریخته شده و آتشش را خاموش میکند.
حالا فرض کنیم نگاه ما خطی باشد و کمی هم قانون گذاران به کمک این نگاه بیایند و تعطیلات نوروز را کم کنند و کسب و کارها نیز فرض را بر این بگذارند که قرار است در کل فقط 5 روز تعطیلی داشته باشند و ادامۀ کار . . .
در این حالت در کل طول سال با بازاری سر و کار داریم که گرمای شب عید را دارد و همین رونق و انرژیِ جاری در فضای جامعه باعث فروش بیشتر برای کسب و کارها شده و بطور زنجیره ای بر ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیر میگذارد. اقتصاد کلان هم خواه ناخواه از این تغییر متاثر میشود و پس از مدتی تغییر در مدل حرکتی کسب و کارها و اقتصاد کاملاً حس میشود.
این تصویری که از آیندۀ با نگاه خطی دیدیم بسیار ساده و بدون پیچیدگی بود و طبیعتاً شکل گیری آن پارادایم ساده ای نخواهد بود اما میتواند اتفاقات مثبت بزرگی را رقم زند. من به عنوان یک فعال در صنعت طراحی و تبلیغات به این حوزه نگاه میکنم. اغلب مشتریان ما در این سالها همواره نزدیک عید بسیار پر جنب و جوش میشوند و سفارشات دقیقه 90 زیادی دارند و پس از عید اکثر آنها نیستند !! تعجبی ندارد اگر فروش ها کاهش چشمگیر داشته باشد وقتی خودمان فعالیت های تبلیغاتی را به شدت کاهش میدهیم و به ناگاه از چشم مشتریانمان غیب میشویم.
به هر بهانه ای میشود خود را به مشتری نشان داد و پیشنهاد ردنشدنیِ کسب و کار را به او ارائه کرد. امسال تست کنیم، دایره ای نباشیم، کیلومتر زندگی صفر نمیشود، خط ادامه دار است
دایرهای نباشیم، کیلومتر زندگی صفر نمیشود، خط ادامه دار است
1 دیدگاه
امیدوارم این اتفاق بیفته یا تعطیلات کاری کمتر بشه