یکی از دلایلی که باعث شد “گنجینه هدایای وانیشا” را شروع کنیم، همین تکرار و اقلام تکراری هدایای تبلیغاتی بود. انبوهی از هدایای تبلیغاتی تکراری و عمدتاً وارداتی که اغلب شرکتها خریداری میکردند و به مخاطبان (مشتریها و همکاران) هدیه میدادند. از طرفی تکرار و یکنواختی بازار، و از طرف دیگر عدم نوآوری در صنایع دستی ایرانی که بسیار قابلیت رشد داشت، ما را به سمت طراحی و تولید پکیج “هدایای ایرانی مدرن” هدایت کرد.
با همین رویکرد و البته بدلیل بازخوردهایی که از بازار تبلیغات میگرفتیم، به سراغ اقلام نقطه فروش و نقطه تماس رفتیم. اگر در هدایای تبلیغاتی، لااقل تنوعی از اقلام تکراری وجود داشت، در بازار اقلام POSM بی اغراق، تقریباً هیچ تمایزی دیده نمیشد! فروشگاهها و مراکز خرید بزرگ – که در حال توسعه بودند – شاهد اتفاق خاصی نبودند. قوانین دست و پا گیر این مراکز خرید باعث سخت شدن ارائۀ ایدههای خلاقانه میشد، شرکتهای تبلیغاتی اغلب وارد پروسه طراحی نمیشدند و اگر هم قصد چنین کاری را داشتند به دلیل کم بودنِ تجربه در این فضا، ترس از خروجی نهایی کار برای صاحب برند وجود داشت. برندها نیازمند خدمات خلاقانه و متمایز بودند ولی ریسک پذیرش ایدههای خلاقانه را بالا میدانستند و در کل “خلاقیت” در این بازار همچون نوزادی که درحال یادگیری راه رفتن است، طبیعتاً میبایست بارها و بارها زمین خوردن را تجربه میکرد.
از آنجایی که تغییر ناگریز است، با گذشت زمان پروژههای خلاقانه دست و پا شکسته به بازار تبلیغات ورود پیدا کرده و در زمینههای مختلف شروع به رشد کردند. ما هم در وانیشا به همین شکل روند یادگیری و کسب تجربۀ تولید خلاقیت را طی کردیم و ریسک اشتباهات را پذیرفتیم. امروز اگرچه هنوز هم خلاق بودن ادعای بزرگی برای ماست، اما انباشت دانش و تجربیاتی داریم که به پشتوانه آن ریسک ورود به این فضا را برای برندها و مشتریانمان بسیار پایین آوردهایم. طراحی و تولید انواع استندهای محصول با استفاده از متریال مختلف همچون چوب، ترموود، امدیاف، پلکسی، فلز و شیشه، استفاده از فرمهای نو و جسورانه در طراحی اقلام نقطه فروش، پذیرفتن مسئولیت مدیریت پروژه از طراحی تا تحویل و مصرف اقلام نقطه فروش و نقطه تماس، وارد کردن تکنولوژی – ویدئومپینگ و سنسوری مارکتینگ – در ایده پردازیها و پذیرا بودن در برابر ایدههای نوین از جمله توانمندیهایی است که در این سالها کسب نمودهایم.
در حال حاضر شرکتهای طراح و خلاق با تجربۀ اجرایی کم نیستند و برندها با خیالی راحتتر میتوانند اعتماد کنند و دست به خلاقیت بزنند و در این شرایط ایجاد فضای خلاقانه در بازار تبلیغات اگرچه وظیفۀ اصلی شرکتهای تبلیغاتی و طراحی است اما بستگی بالایی به صاحبان برند دارد که دست از ترس و ریسک گریزی بردارند و بروز اشتباهات و خطاها را بپذیرند تا هم پیشرو باشند هم فضای نوآوری را تقویت کنند.
بپذیریم که در هر کاری و با هر سطحی از تخصص امکان خطا وجود دارد. اگر نوزادی که قصد یادگیری راه رفتن کرده، شروع به بلند شدن و راه رفتن نکند تا آخر عمر محتاج و ضعیف خواهد ماند. در ابتدای کار هم زمین خوردن اجتناب ناپذیر است پس همراه هم باشیم تا در آیندهای نزدیک، شاهد انواع اقلام نقطه فروش و استندهای محصول و اِلمانهای تبلیغاتی جذاب و خلاقانه باشیم.
طراحی و تولید انواع استندهای محصول با استفاده از متریال مختلف همچون چوب، ترموود، امدیاف، پلکسی، فلز و شیشه، استفاده از فرمهای نو و جسورانه در طراحی اقلام نقطه فروش، پذیرفتن مسئولیت مدیریت پروژه از طراحی تا تحویل و مصرف اقلام نقطه فروش و نقطه تماس، وارد کردن تکنولوژی – ویدئومپینگ و سنسوری مارکتینگ – در ایده پردازیها و پذیرا بودن در برابر ایدههای نوین از جمله توانمندیهایی است که در این سالها کسب نمودهایم.
3 دیدگاه
کاملا باهاتون موافقم. هدایای سازمانی و شرکتی در ایران چندین سال هست که بین حتی برندهای معروف هم تکراری و کسل کننده شده..
هدایای ویژه عید نوروز و سال نو تولید شده دارید؟ کجا میتونم ببینم هدایای تبلیغاتی سال نو شما رو؟
برای سال نو هدایای خلاقانه و خاص چی پیشنهاد میدید؟