بازاریابی نقطه فروش را دست کم نگیریم!
ریچارد سایسل | منبع: marketingtechnews.net | ترجمه: الهه رفیعی
قسمت اول
در حالی که به نظر میرسد تجارت الکترونیک چهره صنعت خردهفروشی را تغییر داده است، اما گسترش مراکز تجاری شهرهای تاکنون چنین مهم و خطیر نبودهاند. بازاریابی نقطه فروش (POSM) در میان روشهای بازاریابی از سابقه و اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، پنج دلیل عمده در راستای تبیین اهمیت بازاریابی نقطه فروش ذکر شده است.
1- کارکردهای مختلف POS
بررسیهای میدانی نشان داده است که حدود 75 درصد از تصمیمگیریهای خرید افراد در
محل خرید اتفاق میافتد. بعلاوه این واقعیت وجود دارد که خریداران محصولات، نه تنها برای لیست خریدهای خود از پیش برنامهریزی نمیکنند، بلکه اکثرا به دنبال تاثیرپذیری از تبلیغات مختلف هستند و این بدان معنی است که بازاریابی در نقطه فروش در حوزه تاثیرگذاری و تشویق خریداران میتواند نقش مهمی را ایفا کند.
”انتخابها" و "شمار محصولات در دسترس" فراوان است و POS کلیدی برای مدیریت کارآمد زمان خریدار در فروشگاه میباشد.
همچنین POS خرجهای ناگهانی (خریدهای برنامهریزی نشده) را به سمت و سوی افزایش آن هدایت میکند. اینکار بوسیله
نحوه استقرار محصولات جهت انجام معاملات بیشتر و یا اطلاق نام "محصول منحصر بفرد هفته" انجام میشود.
همجواری مناسب محصولات در نیز میتواند خریدهای ناگهانی را به طرز هدفمندی نشانه گیرد، مانند قرار دادن شکلات در کنار مشروبات الکلی جهت هدیه دادن و یا ترکیبی از سبزیجات در کنار گوشت برای تولید ایدههای جدید آشپزی.
POS یک ابزار بسیار قدرتمند برای معرفی محصولات جدید در راستای دوام حضور این محصولات در بازار است، در حقیقت، این ابزار ارزشمند، خریداران را از وجود محصول جدید آگاه و آنها را در جهت خریداری آن متقاعد میکند. در حقیقت، این روش تبلیغات مشتریانی را که به یک برند خاص وفادار نیستند، به سرعت به دام میاندازد. لازم به توضیح است که خریداران یک برند خاص معمولا جنس مورد نظر خود را در قفسههای معمولی همان برند پیدا میکنند و عموما به ترفندهای بازاریابی در نقطه فروش توجهی ندارند.
2- POS قابل اندازهگیری است
تاثیری که POS بر تصمیم نهایی خریداران می¬گذارد قابل اندازه¬گیری و ارزیابی است، این اندازه¬گیری به صاحبان برندها و خرده¬فروشان کمک می¬کند تا مقدار بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، یک برند خاص می¬تواند به وسیله یک روش واحد POS در تمامی فروشگاهها ارائه شود، اما به دلیل شرایط خاص ترویجی این امکان وجود دارد که افزایش تقاضا در یک فروشگاه خاص و کاهش آن در سایر فروشگاهها دیده شود.
متخصصان حوزه POS، عملکرد یک روش را در مکانهای مختلف ارزیابی می¬کنند و در صورت ناکارا بودن آن، تغییراتی را در جهت افزایش کارایی اعمال مینمایند. خرده فروشان نیز، میتوانند با افزودن آیتمهای گوناگون به ایدههای ابتدایی، روشهای میانبر موفقیت را تجربه کنند. در حقیقت، استفاده کارآمد از اطلاعات، POS را به کلید طلایی در حوزه فروش محصولات برای صاحبان برندها و خردهفروشان تبدیل میکند.
3- POS توانایی تفکیک فضاهای خرده فروشی را دارد
کمپینهای فعال در حوزه POS توانایی کمک به خرده فروشان در راستای ایجاد تغییرات موقت برای مناسبتهای فصلی یا برجسته نمودن برخی محصولات عمده را دارند. نور، صدا و جابجایی وسایل، میتواند صحنه چشمنوازی از موجودی فروشگاه خلق کند. ایجاد تجربیات متفاوت برای خریداران این انگیزه را ایجاد میکند که برای انجام خرید خود به طور حضوری به فروشگاهها بروند و جذابیت این نوع خرید را در مقابل خرید آنلاین دوچندان میکند.
ویترینهای سه بعدی پیچیده ولی مقرون به صرفه میتوانند به سان یک صحنه تئاتر در فروشگاهها عمل کنند: از گذرگاههای سرپوشیده گرفته تا شخصیتها و وسایل نقلیه غول پیکر
4 دیدگاه
باعث خوشحالی هست که نگاهتون به نقطه فروش هم علمی هست و هم عملیاتی.. از دیدن طراحیها تون در زمینه انواع استند لذت بردم. درود
سپاسگزاریم از نظر متبتتون. مطمئنا با انرژی خوب مشتریان و خوانندگان و انتقادات سازنده روز به روز سعی میکنیم بهتر از پیش باشیم
سلام.وبسایت جالبی دارید.دستتون درد نکنه
نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالبسایت هم خیلی مفید بودند.
تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.