حدود 7 سال پیش وقتی با مجتبی احمدی نژاد – که مربی فروش و راه اندازی کسب و کارم بود – درباره راههای بازاریابی و فروش وانیشا صحبت میکردیم به یک متد جالب و هیجان انگیز درباره روشهای بازاریابی و فروش و تبلیغات رسیدیم که با استفاده از ادبیات شکار تعریف میشد. (کمی خشن بود اما خیلی کاربردی! ) حالا میخوام قسمتی از اون رو در تبلیغات تعریف کنم.
فرض کنیم من یک برند دارم و مشتریان من عموم مردم هستند. اسلحههای مختلفی برای شناسایی محل حضور فیزیکی یا مجازی آنها وجود داره که مورد صحبت ما نیست. اما بسته به هر نقطهای که محل حضور یا گذر مشتری باشه، می تونه ابزار و اسلحۀ تبلیغات در آن متفاوت باشه. اگر هدف من یادآوری برند، معرفی محصول، تکرار و ثبت در ذهن مشتری و اینجور موارد باشه، میتونم از یک جور سلاح شیمیایی همه گیر و با سرعت پخش بالا استفاده کنم ( تیزرهای تبلیغاتی ) و برای تثبیت این اقدام از بیلبوردها و تابلوهای شهری کمک بگیرم. هرچند که این تابلوها برای برخی برندها اسلحه اصلی و نقطه اول معرفی و برندینگ به حساب میاد. در ادامه برای ورود به فروشگاهها شاید یک نارنجک دستی ( برنداکتیویشن ) کمک بزرگی بکنه و ذهن مشتریان برای پذیرش محصول و خرید اون آمادگی بیشتری پیدا کنه.
حالا وقتی این اقدامات رو انجام دادم میتونم از اسلحه های بُرد کوتاه استفاده کنم که داخل فضای بسته کاربرد داره. انواع استندهای تبلیغاتی , استندهای فروشگاهی , استندهای رومیزی , استند دیواری , استند فلور , استند جزیرهای , هنگرها , وابلرها , دنگلرها که در متریال مختلف قابل استفاده هستند در این فضا به کار من میاد. داخل فروشگاهها انواع و اقسام استندها در متریال مختلف وجود دارند. استندهای کارتنی , استند محصول از جنس پلکسی , استند فلزی , استند چوبی , استند مقوایی , استند چرخشی , استند گردان , استند دو طرفه , استند تاشو ( برای فضاهای کم ) و … قابل استفاده در فروشگاهها است.
استفادۀ بعضی اسلحهها فقط یکبار کافیه ولی بعضی ها رو باید به دفعات استفاده کنید تا به نتیجه برسید. اگر دقت کرده باشید بعضی استندها انقدر مصرف بالایی دارند که به عضوی از دکوراسیون فروشگاه تبدیل میشه! مثل استند سیگار یا استند شکلات. این اقلام طراحی خاصی داره که باعث میشه برندهای دیگه هم درونش جای بگیره.
در کل باید بگم آگاهی و شناخت کافی از بازار و اسلحه های موجود در زرادخانه سازمان، خیلی در استفاده مناسب اثرگذاره و اینطور نیست که هر چیزی رو در هر زمان و هر جایی بشه استفاده کرد و نتیجه گرفت. لزوماً هر چیز گران و بزرگی برای امروز کارساز نیست.
7 دیدگاه
چه جالب
کنجکاوم درباره همه این اسلحه های فروش و تبلیغات بیشتر بدونم
توضیح کامل این متد رو توی آرشیو رادیو اقتصاد به تاریخ ۱۷ آبان ۹۱ میتونین پیدا کنین
لطفاً درباره اینکه یک برند شوینده هرکدوم از این ابزارهای داخل فروشگاهی رو چه زمانی بهتره که استفاده کنه توضیح میفرمایید؟
بنظر منم دونستن این زمان بندی خیلی میتونه کمک کنه
خیلی مطلب خوبی بود ممنونم
لطفا مطالب بیشتری در این خصوص برامون بذارید
استفاده به جا از هر ابزاری میتونه نتیجه رو درست، تاثیر گزار و ماندگار کنه. ممنون از مطلب خوبتون
متاسفانه شرکت ها فقط میگن این ابزار و بخر و استفاده کن ولی نگاه نمیکنن که باید چه زمانی چه ابزاری استفاده بشه که بیشترین اثربخشی و کارایی رو داشته باشه. امیدوارم این اطلاعاتی که میذارید کاملتر و بهروز تر بشه