اوایل سال با یکی از دوستانم برای خرید کفش رفته بودیم. با برندی برخورد کردیم که فروشنده آن بسیار درباره راحتی استفاده، اندازه بودن، همخوانی با پا، زیبایی ظاهر، رعایت استانداردها و مواردی از این دست صحبت میکرد. خریدمش و با جرأت میگم که یکی از راحتترین و با دوام ترین کفش هایی بود که در عمرم خریده بودم! شاید از نگاه عموم مردم وجه تشابهی بین این دو پیدا نشود اما اینجا به چند مورد از این شباهت ها میپردازیم : اول ویژگی فنی و تکنیکی درباره استانداردهای محل نصب و اصول فنی و تحمل سازه و... که از مهارت ها و دانش اجباری یک شرکت طراحی و تولید است (اگرچه متاسفانه درصد قابل توجهی از همکاران عزیز ما یا توجهی به اصول طراحی ندارند یا از دانش تخصصی این حوزه برخوردار نیستند. مثل خود ما در سال 93 ! ). ویژگی بعدی مشخصا مربوط به خود کلمه خلاقیت است. تعریف خلاقیت از نگاه یک دیزاینر بسیار متفاوت از دیگرانیست که اطلاعی در این زمینه ندارند. یکی خلاقیت را در ظاهر عجیب میبیند، یکی در کاربرد جدید، و یکی در استفاده از متریالی که ویژگی خاصی داشته باشد. موضوع اصلی رسیدن به همزبانی در تعریف خلاقیت است که آن هم وظیفه ی شرکت طراحیست که موضوع را شفاف کند. پس در سفارش هرگونه آیتم خلاقانه این نکته را حتمن درنظر داشته باشیم که تعریف از خلاقیت را شفاف کنیم تا مراحل بعدی تعامل بصورت خرفه ای و اصولی پیش رود.