ارتباطات نسازیم کم کم میمیریم . . . کافیه چند سال درگیر کسب و کار شده باشید تا ارزش واقعی ارتباطات قوی رو بدونید. دوستان و شرکای تجاری خوب فواید زیادی دارند. از لینک کردن آدمهای مناسب ، تا همفکری، مسافرت رفتن، تقویت خرید و فروش و قرض دادن پول ! همگی میتوانند در یک رابطۀ قوی وجود داشته باشند. اما . . . اما تمام روابطی که مایل به ادامۀ آن هستید نیازمند مراقبت و نگهداری و تقویت هستند. ارتباطاتی که در این مطلب مورد نظرمه در حوزۀ کاری و روابط بین مشتری و فروشنده و تامین کننده و مدیر و اینجور افراده. کسانی که چرخ کسب و کار با حضورشون میچرخه و هرکدوم به نوعی چرخ دنده های یک حرکت سالم و پویا هستند. یکی از قوی ترین ابزارها برای چنین کاری ارسال هدایای بدون منظور و بدون انتظاره. هدایایی که به مخاطب یک حس خوب و این فکر و انتقال بده که "فلانی چه آدم خوبیه! " یا "فلانی معلومه کسب و کار و بلده" و امثال این دیالوگ ها که همگی چاشنی های تقویت روابط هستند. اما . . . اما چه هدیه ای به درد چه کسی میخوره؟ اینکه برای جایگاه طرف مقابل چه چیزی مناسب است و آیا لزومی داره که هدیه، ارتباطی به پیشۀ طرفین داشته باشد یا خیر، و اینکه نحوۀ رسیدن هدیه به دست مخاطب چگونه باشد همگی از عناصر مهم در این فرایند هستند. با این تفاسیر اگر برای مدیر و معاون و کارمند و کارفرما و پیمانکار یک نوع هدیه میفرستید، اگر هر سال هدیه تکراری میدید، اگر هدیه هیچ ربطی به مناسبت خاصی یا کسب و کار شما یا مخاطب نداره، و بدتر از همه اگر اصلن مراقب آدمهای زندگیتان نیستید، بهتره کمی نگران مرگ تدریجی ارتباطاتتان باشید ! هدیای سفارشیسازیشده تاثیرات فوق العاده ای بر مخاطب میذاره. البته قابل درک هست که نمیشه برای صد نفر داخل سازمان، هرکدوم یک مدل هدیه فرستاد. اما یکی از راهکارها اینه که دسته بندی مشخصی از افراد داشته باشید و برای هر دسته تعداد و بودجه ای معلوم کنید. مرحلۀ بعد اینه که شخصیت برند و جایگاه خودتون رو برای کسی که تخصصی طراحی و تولید هدیه رو انجام میده کامل و جامع تعریف کنید. تکلیف این موضوع که قصد دارید هدیه لزوماً مرتبط با کار شما باشه یا خیر هم معلوم کنید. زمان بندی ها و نحوۀ مورد انتظار برای ارسال هم مشخص کنید و منتظر نتایج مرحله به مرحلۀ کار باشید. یادتون باشه حتمن از طراح هدیه گزارش بگیرید که از مسیر ذهنی شما دور نشده باشه و ازش مستندات مسیر و درخواست کنید. برای تقویت این مدل ارتباطات کاری از مسیر هدیه دادن، یکی از راهکارهای تست شده و مناسب همین روشی بود که توضیح دادم. طبیعتاً تنها مسیر و تنها روش تقویت نیست اما یکی از بهترین هاست !